ثبت برند تجاری در ایران

ثبت برند تجاری در ایران

تا چه اندازه در مورد ثبت برند آگاهی دارید؟ در این مقاله همراه ما باشید تا هر آنچه لازم است در مورد ثبت برند تجاری در ایران را بدانید برای شما توضیح دهیم. ثبت برند تجاری یکی از انواع خدمات موسسه های حقوقی است که میتوانند به مشتریان خود ارائه دهند.

برای ثبت برند دریافت مشاوره رایگان از ثبت برند بینش می تواند مناسبترین روش برای انجام این باشد.

ثبت برند تجاری

پس از اینکه برای کسب و کار خود نام تجاری انتخاب کردید ابتدا باید ثبت برند یا علامت تجاری خود را انجام دهید. ثبت برند تجاری به این معنی است که نام تجاری کسب و کار خود را در سامانه اداره مالکیت معنوی کشور به ثبت برسانید تا رسمیت پیدا کند تا هیچ شخص و یا شرکتی بعداً نتواند از آن علامت یا نام در حوزه فعالیت شما استفاده کند.

 

ثبت برند تجاری در ایران

پیش از انکه برند خود را به ثبت برسانید میتوانید استعلام برند قبل از ثبت برند را انجام دهید. برای انجام این کار کافیست به سامانه جستجوی علامت تجاری مراجعه کرده و نام برند مورد نظر خود را وارد کرده و استعلام کنید. سامانه استعلام ثبت برند در مرکز مالکیت معنوی، برندهای ثبت‌شده را به شما نشان خواهد داد. مرکز مالکیت معنوی اداره‌ای‌ است که فعالیت‌های مربوط به ثبت برند و اختراع و طرح‌های صنعتی را انجام می‌دهد. این مرحله، در ثبت شرکت‌ها نیز وجود دارد. به این معنی که در مراحل ثبت یک شرکت نیز استعلام شرکت و این‌ که قبلا به ثبت نرسیده باشد ضروری است. چرا که در صورت ثبت شدن شرکتی با این نام، شما دیگر نمی‌توانید آن را به ثبت برسانید. پس از استعلام ثبت برند تجاری درصورتی که چنین برندی ثبت نشده باشد، می‌توانید مراحل ثبت برند تجاری خود را آغاز کنید که موارد زیر را شامل میشود:

  • تعیین نوع اظهارنامه در سایت، تکمیل اطلاعات و بارگذاری مدارک موردنیاز
  • بررسی و تایید اطلاعات توسط کارشناس
  • پرداخت هزینه و دریافت شماره اظهارنامه
  • ارجاع به کارشناس و رسیدگی و پرداخت مبلغ نهایی
  • انتشار آگهی در روزنامه رسمی و دریافت گواهی ثبت برند

بیشتر بخوانید: مدت زمان برای ثبت یک برند چقدر است؟

چه برندی را نمی توان ثبت کرد؟

برندهایی که مجوز ثبت برای آنها صادر نمی شود غالبا یکی از ایرادات مذکور در ذیل را در بر دارند:

  1. برندهایی که در آنها از علایم رسمی کشور استفاده شده است همچون نشان جمهوری اسلامی ایران یا آرم هلال احمر و …
  2. برندهایی که پیش از این ثبت شده اند (برای مواجه نشدن با این مشکل استعلام برند قبل از ثبت به صورت حضوری یا آنلاین، توصیه می شود)
  3. برندهایی بر خلاف عفت عمومی یا نظم جامعه
  4. برندهایی که در آنها عباراتی منسوب به ایران همچون انقلاب یا دولت و … وجود داشته باشد
  5. برندهایی که عبارت به کار رفته آنها به صورت کلی یا عمومی باشد مانند پارچه و …

آیا اجباری در ثبت برند وجود دارد؟

قانون تجارت کشور ثبت برند را جز در موارد زیر برای هیچ شرکت یا واحد تولیدی، خدماتی و تجاری اجبار نکرده است:

  1. ثبت برند لوازم آرایشی که به صورت مستقیم روی پوست استفاده می شوند
  2. داروهای مخصوص مورد استفاده پزشکان
  3. محصولات غذایی عرضه شده در بسته بندی یا ظروف مخصوص
  4. نوشیدنی ها و آب های گازدار
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
مهلت دریافت کد اقتصادی

مهلت دریافت کد اقتصادی

اخذ کد اقتصادی به عنوان شماره ای است شامل ۱۲ رقم که به مرور زمان بر اساس برخی مشکلات کد۱۶ رقمی نیز به وجود آمد که افراد پس از اخذ کد ۱۲ رقمی باید نسبت به اخذ کد اقتصادی ۱۶ رقمی نیز اقدام کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا درمورد مهلت دریافت کد اقتصادی برایتان بگوییم.

 

به موجب قوانین تجارت ،هر شخصیت حقوقی ( شرکت ) باید پس از تاسیس و ثبت جهت تشکیل پرونده مالیاتی در واحد مالیاتی اقدام نماید. شرکتی که پرونده مالیاتی نداشته باشد نمی تواند کد اقتصادی اخذ نماید و شرکت بدون کد اقتصادی نمی تواند فعالیت داشته باشد ، همچنین شرکتی که فاقد پروانه مالیاتی باشد در پایان سال مالی نمی تواند اظهارنامه مالیاتی فعالیت شرکت را به سازمان مالیات و دارایی تحویل دهد و آخر اینکه چنانچه شرکت برای تشکیل پرونده مالیاتی در زمان مقرر، اقدام نکند به موجب قانون سازمان مالیات و دارایی مرتکب جرم شده است.

 

 بهتر است بخوانید : مدارک لازم جهت دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی

 

در واقع، تشکیل پرونده مالیاتی به معنای آن است که شرکت به سازمان امور مالیاتی اعلام نماید که چنین شرکتی تاسیس شده و طبق قانون دو در هزار سرمایه شرکت را پرداخت نماید. در غیر این صورت مشمول جریمه مالیاتی دو برابر مبلغ اولیه خواهد شد.به عبارت دیگر در صورت عدم تشکیل پرونده و پرداخت حق التمبر دارایی ظرف دو ماه ، به جای ۲ در هزار ، معادل ۶ در هزار سرمایه ثبت شده باید پرداخت نمایید.

مهلت دریافت کد اقتصادی

 

مهلت دریافت کد اقتصادی

 

شرکت تاسیس شده تا ۲ ماه پس از تاسیس باید پرونده دارایی تشکیل دهد و هزینه حق التمبر مالیات سرمایه را پرداخت کند.شما باید به نزدیک ترین اداره امور مالیاتی برای تشکیل پرونده دارایی و تعیین حوزه مالیاتی مراجعه کنید. شایان ذکر است که شما باید ادرس دقیق خود را از اداره پست استعلام کنید برا ی انکه جهت درخواست کد اقتصادی مشکلی پیش نیاید ، نباید بین ادرس قانونی و کدپستی مغایرتی باشد. پس از پایان مهلت دریافت کد اقتصادی شما دچار مشکلات زیادی خواهید شد.

اشخاصی ملزم به اخذ کداقتصادی

 

مهلت دریافت کد اقتصادی

 

کلیه اشخاص حقوقی که به تولید، مونتاژ و یا واردات و صادرات توزیع هرنوع کالا و خدمات مشغول هستند و کلیه اشخاص حقیقی که به امور گفته شده مشغول هستند و یا دارای پروانه کسب از کلیه مراجع ذی صلاح می باشندو محل فعالیت آنها مشخص می باشد واجد شرایط اخذ کد اقتصادی می باشند باید بدانید داشتن یکی از شرایط فوق برای تحقق این امر کافی است

 

ثبت آروین با سابقه ی دیرینه ی خود در زمینه ی اخذ کد اقتصادی میتواند مراحل اخذ کد اقتصادی را برای شما در ۱۰ روز کاری انجام دهد و شما را به هدفتان برساند برای اینکه مدت زمان اخذ کد اقتصادی را کاهش دهید میتوانید با کارشناسان ثبتی ما ارتباط برقرار کنید و مراحل را به ما بسپارید ما میتوانیم شما را در اخذ کد اقتصادی یاری کنیم.

شماره های تماس :

۰۹۹۰-۴۸۰۸۴۵۴

۰۲۱-۴۴۹۶۰۳۴۲

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
مدت زمان برای ثبت یک برند

مدت زمان برای ثبت یک برند چقدر است؟

در این مقاله می خواهیم به توضیحاتی کامل درباره نحوه اخذ گواهینامه و مدت زمان برای ثبت یک برند بپردازیم.

برند چیست ؟

برند یا نام تجاری همان نشان و علامتی است که به صورت فارسی یا لاتین در فعالیت های اقتصادی شرکت استفاده می شود.

برند به انگلیسی با عنوان قانونی نشان تجاری یک طرح ،نماد ،عبارت،نام و … است که ارائه دهنده خدمات با فروش محصول خاصی است که به وسیله آن از سایر محصولات مشابه متمایز می شود.

برند همان طرح و علامتی است که مخاطبین، صفات و ویژگی های آن را با دیدن، شنیدن و… به صورت ذهنی، دیداری و یا شنیداری در ذهن خود تداعی می کند.

در واقع برند شامل همه مفاهیم و ویژگی هایی است که با یک نام گره خورده است.

واژه برند به محصول یا خدمتی گفته می شود که اعتبار و ارزش اجتماعی بالایی داشته باشد.

پس یکی از مهمترین وظایف هر شرکت پیدا کردن راه برای جلب توجه و وفاداری مشتری است. از جمله خصوصیات یک برند معروف می توان به محبوبیت، تک و خاص بودن، متناسب بودن، جایگاه و…… اشاره کرد.

از نظر مصرف کننده خرید از یک برند یعنی : کیفیت بالا ،خطر پذیری کمتر،سپردن مسئولیت به تولید کننده و اطمینان داشتن…

اولین قدم در تجارت اعتماد است  و علامت تجاری به وسیله برند سازی به این اعتماد بها می بخشد.

 

هدف از ثبت علامت چیست؟

هر برند یا علامت تجاری ار طریق حصول اطمینان از حقوق انحصاری برای شناختن کالا ها و خدمات و یا اجاره دادن به دیگران مبنی بر استفاده از آن در صورت پرداخت مبلغ ،صاحب اثر را محافظت می کند.

مدت زمان این حفاظت متفاوت است ولی آرم تجاری قابلیت تمدید شدن نامحدود توسط پرداخت مبلغ مربوطه را دارد.

محافظت آرم تجاری توسط مراجع قانونی که در اکثر نظام ها اجازه متوقف کردن تخلف در این زمینه را دارند تایید می شود.

از دیدگاه وسیع تر ،علائم تجاری با رسمیت بخشیدن و دادن سود  اقتصادی به صاحبان آن ها در سطح جهانی سرمایه گذاری کرده و این ابتکار را ترویج می دهد.

حفاظت علائم تجاری همچنین مانع تلاشهای رقبای غیر منصف،مثل متقلبان ،برای استفاده از علائم مشخص به منظور فروش محصولات و ارائه خدمات نامرغوب یا متفاوت می شوند. ابن نظام،آگاهی و امکان سرمایه گذاری جهت تولید و فروش کالا ها و خدمات را در منصفانه ترین شرایط ممکن به مردم می دهد  و از این راه تجارت بین المللی را تسهیل می کند.

 

نکات قابل توجه برای انتخاب عنوان برند

در زیر نکات اساسی و مهمی را که به شما در انتخاب نام و عنوان مناسب علامت یاری می کند را گفته ایم.:

۱ – اسامی و علائم مشهور و شناخته شده غیر قابل ثبت هستند.

۲ – اسامی غیر معقول، غیر اسلامی و مخالف با موازین اخلاقی و شئونات اسلامی قابلیت ثبت ندارند.

۳ – صفت ها و اسم هایی که بیان گر توصیف می باشند و یا عام هستند به تنهایی قابل ثبت نیستند.

۴ – استفاده از نام های چند سیلابی و ترکیبی از شانس بالایی برای ثبت بر خوردارند. ( در صورت نبودن عین نام در طبقه کالای درخواستی )

۵ – در صورت عدم ثبت علامت در طبقات مورد درخواست، علامت می تواند یک کلمه و یا ترکیبی از کلمات و اعداد و سمبل، طرح ، رنگ ، شکل و … باشد.

۶ – اسامی خاص و ساختگی شانس بسیار بالایی برای ثبت دارند.

۷ – شباهت نزدیک به ۵۰ درصد با نام های تجاری دیگر امکان ثبت علامت را بسیار ضعیف می کند.

۸ – در طبقاتی مانند لوازم خانگی، مواد غذایی و نوشیدنی ها به دلیل ثبت علائم بسیار، انتخاب اسم بسیار مشکل بوده و محدودیت ایجاد می کند. لذا در انتخاب عنوان یا نام علامت در این نوع از طبقات باید نهایت دقت را جهت انتخاب نام های هوشمندانه و خاص به کار برد.

۹- ثبت علامت به صورت حقوقی ( ایرانی و غیر ایرانی ) و حقیقی ( ایرانی و غیر ایرانی ) قابل انجام بوده، لذا می توان عنوان شرکت را جهت ثبت علامت به کار برد و یا از نام خانوادگی در کنار نامی دیگر جهت ثبت علامت مورد نظر استفاده کرد.

۱۰- عنوان یا نام علامت می تواند فارسی ، لاتین و یا ترکیبی از کلمات و حروف فارسی و لاتین باشد.

۱۱ – اعداد چه به صورت فارسی و چه به صورت لاتین به تنهایی به هیچ وجه امکان ثبت ندارند.

 

مدت زمان برای ثبت یک برند

پروسه ثبت برند حدود دو ماه به طول می انجامد، البته مواردی همچون انتخاب نام مناسب برای برند، استعلام نام برند قبل از ثبت، تنظیم صحیح اظهارنامه ثبت برند و … در مدت زمان ثبت برند موثر هستند.
اگر تجربه ای در زمینه انجام کارهای حقوقی ندارید و تاکنون ثبت برند انجام نداده اید و از زمان کافی برای پیگیری ثبت برند برخوردار نیستید؛ مراحل ثبت برند را به ثبت آروین بسپارید تا در مدت زمان کوتاهی بتوانید گواهینامه ثبت برند خود را دریافت نمایید.

 

علائم تجاری ممنوع کدامند؟

(چه برند هایی ثبت می شوند و چه برند هایی ثبت نمی شوند؟)

انتخاب و ثبت علامت تجاری تابع شرایط خاصی است که در قوانین کشورهای مختلف با توجه به عرف جامعه، عفت عمومی، اخلاق حسنه، مصالح کشور و رعایت مسائل مذهبی و اخلاقی محدودیت هایی برای آن پیش بینی شده است. به موجب ماده ۵ قانون، ثبت علائم و اختراعات زیر ممنوع است:

– علامت هلال احمر – نشانها – آرم های دولت ایران

– پرچم رسمی ایران با علامت مخصوص جمهوری اسلامی

– پرچم های منتسب به دولت و کشور ایران و هر پرچم منع شده توسط دولت ایران

– علامت تجاری موسسات رسمی مانندهلال احمرو صلیب سرخ ، رجاء ، همراه اول و …

– کلمات و یا عباراتی که موهم انتساب به مقامات رسمی ایران باشد از قبیل دولتی و ایران و امثال آن

– علائمی که مخل انتظامات عمومی یا منافی عفت باشد.

– واژه های عام: به عنوان مثال کلمه رایانه و یا کتاب به تنهایی قابل ثبت نیستند زیرا این کلمات واژه هایی عام برای کلیه محصولات با این نام هستند.

واژه های توصیف کننده: این کلمات به منظور توصیف محصولات و اجناس به کار م روند. مثلا ثبت برند خوشمزه و شیرین برای انواع خوراکی به تنهایی و بدون پسوند، قابل ثبت نخواهد بود.

علائم گمراه کننده: به عنوان مثال ثبت علامت تجاری جهت عرضه انواع شیره خرما و انگور با تصویر زنبور عسل مردود خواهد شد. چرا که موجب تصور اشتباه و گمراهی مصرف کنندگان شده و خریداران ممکن است چنین محصولی را با تصور عسل خریداری نمایند.

علائم خلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه: به طور کلی کلمات و تصاویر نقض کننده موازین ، هنجارهای اخلاقی ، عرفی و مذهبی جامعه غیر قابل ثبت است.

پرچم، نشان های سلطنتی، علائم رسمی دولتی و نشان کشور و سازمان های بین المللی که نمونه آنها به دفتر بین المللی سازمان جهانی مالکیت معنوی اعلام شده به طور معمول قابل ثبت نیستند مگر اینکه مجوز مراجع صلاحیت دار بین المللی داشته باشند.

همچنین موارد زیر قابل ثبت نخواهد بود:

در صورت تشابه زیاد علامت و برند دو موسسه به طوری که کالا و خدمات دو موسسه از هم قابل تمایز نباشند.

علامت یا نام تجاری که عینا یا به شکلی گمراه کننده مشابه یا ترجمه علامت یا نام تجاری برای همان نوع کالا ، خددمات و طبقه ، اما متعلق به موسسه یا فرد دیگری باشد.

عین علامتی که پیش از این به نام شخص یا شرکت دیگری ثبت شده باشد و یا شخص دیگری قبلا تقاضای ثبت داده و تاریخ تقاضای آن فرد مقدم باشد و یا دارای حق تقدم ثبت باشد.

البته در هنگام ثبت برند تان باید تصمیم بگیرید و انتخاب نمایید که برندتان در چه طبقه ای می خواهید ثبت شود.

 

علامت تجاری چگونه ثبت می شود؟

برای ثبت یک آرام در دفتر ملی یا منطقه ای در خواست داده می شود که این تقاضا باید شامل فهرستی از کالا ها و خدمات برگزیده آن نشان و بازسازی واضحی از آم با تمام رنگ ها،طرح و نقش های سه بعدی باشد.

این علامت جهت حفاظت شدن تحت عنوان آرم تجاری یا هرگونه علامت دیگر باید واجد شرایط خاصی بوده که علاوه بر معرفی یک محصول مخصوص .متمایز از سایر علائم نیز باشد که مصرف کننده فریب داده یا به اشتباه بیندازد یا اینکه به قوانینی و اخلاقیات بی حرمتی کند .و بالاخره حقوق داده شده نیباید مساوی با حتی مشابه حقوق اعطا شده به صاحب علامت دیگری باشد.

 

چند نکته در مورد ثبت علامت تجاری و صنعتی:

زمان اعتبار ثبت علامت ۱۰ سال می باشد.

برای ثبت چند علامت تجاری باید به تعداد آنها اظهارنامه جداگانه داده شود.

اجازه استفاده از علامت تجاری ثبت شده به دیگران در ایران باید به ثبت برسد.

داشتن علامت تجاری اختیاری است مگر در مواردی که دولت آن را الزامی قرار دهد.

علامت تجاری قابل نقل و انتقال است و باید مطابق مقررات قانون ثبت علائم و اختراعات ایران به ثبت برسد.

برای ثبت برندهای فارسی باید مجوزی دال بر فعالیت مرتبط با آن نام تجاری ارائه گردد و برای ثبت برندهای لاتین علاوه بر داشتن مجوز فعالیت مرتبط نیاز به ارائه کارت بازرگانی می باشد

برای اینکه برند خود را جهانی یا به اصطلاح ثبت بین المللی کنید، ابتدا باید آن را در کشورمبدا ثبت و سپس از طریق معاهده مادرید آن را به ثبت برسانید تا علاوه بر محافظت از برندتان در ایران در ۸۵ کشورعضو معاهده مادرید از حمایت قانونی برخوردار شوید.

 

هزینه ثبت برند چقدر است و شامل چه هزینه هایی می شود ؟

برای اطلاع از ریز قیمت ها با مشاورین ثبت آروین تماس بگیرین تا از ریز قیمت ها مطلع شوید.

 

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
ثبت شرکت در غرب تهران

ثبت شرکت در غرب تهران

اگر قصد انجام ثبت شرکت در غرب تهران را دارید ما در این مقاله برای شما توضیحاتی را ارائه خواهیم داد.
بهتر است قبل از ثبت شرکت در غرب تهران از مشاوره رایگان کارشناسان ما در ثبت آروین بهره ببرید.
ثبت شرکت برای صاحبان کسب و کار یک مسئله ضروری می باشد، زیرا ثبت شرکت در هر زمانی می تواند موجب پیشرفت شما در کسب و کارتان گردد.
این کار سبب می شود تا فرد دارای شخصیت حقوقی برای انجام معامله و دارد وستد شود.

در کشور ما ایران می توان شرکت ها را در هشت گروه به ثبت رساند که این هشت گروه عبارت می باشند از:

• شرکت سهامی خاص
• شرکت سهامی عام
• شرکت با مسئولیت محدود
• شرکت تعاونی
• شرکت مختلط سهامی
• شرکت مختلط غیر سهامی
• شرکت های نسبی
• شرکت تضامنی

مراحل ثبت شرکت در غرب تهران

برای ثبت شرکت مراحلی باید انجام شود تا یک شرکت به طور قانونی ثبت شود.
این مراحل شامل تهیه یک سری مدارک است تا شرکت ثبت شود.

برای ثبت شرکت مراحل زیر لازم است:

۱٫ ابتدا مشخص کنید که چند شریک هستید و هر شریک چه میزان سهم دارد.
۲٫ مشخص کنید که چه نوع شرکتی برای موضوع فعالیت شما مناسب است، شرکت سهامی خاص یا شرکت با مسئولیت محدود و یا …
۳٫ موضوع فعالیت شرکت را کنید، در این زمینه آینده نگری هم می توانید داشته باشید و موضوعاتی که در آینده ممکن است جزو خدمات شما باشد را اضافه کنید.
۴٫ سمت ها و مسئولیت ها را مشخص کنید، اینکه چه کسی مدیرعامل باشد، چه کسی رئیس هیئت مدیره و …
۵٫ اظهارنامه یا تقاضانامه ثبت شرکت و صورتجلسات را طبق قوانین ثبت شرکتها تنظیم کنید و در سامانه اداره ثبت شرکتها وارد نمایید.
۶٫ در صورتی که شرکتی که می خواهید در غرب تهران تاسیس کنید سهامی خاص است نیاز است ۳۵ درصد از سرمایه تعیین شده برای شرکت در اساسنامه را در حساب بانکی به نام شرکت واریز نمایید. یعنی اگر سرمایه شرکت را در ابتدا ۱۰۰ هزار تومان در نظر گرفته اید باید یک حساب شرکتی نزد هر کدام از بانکها افتتاح و ۳۵ هزار تومان را به حساب مذکور واریز نمایید.
۷٫ بعد از ثبت شرکت در غرب تهران حتما باید نسبت به تشکیل پرونده مالیاتی نزد اداره امور مالیاتی غرب تهران اقدام و کد اقتصادی اخذ گردد.
۸٫ نسبت به اخذ دفاتر پلمپ هرساله اقدام شود.

پوشش تمامی تهران جهت ثبت شرکت

ثبت آروین تمامی مناطق شهر تهران را جهت ثبت انواع شرکت و برند شرکت تحت پوشش خود دارد و جهت انجام امور ثبتی کارشناسان حرفه ای را آموزش داده است .

برخی از مناطق تحت پوش در غرب تهران :
ثبت شرکت در صادقیه
ثبت شرکت در ستارخان
ثبت شرکت در مرزداران
ثبت شرکت در پونک
ثبت شرکت در فردوس

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
تفاوت جواز تاسیس و پروانه بهره برداری

تفاوت جواز تاسیس و پروانه بهره برداری چیست ؟

تفاوت جواز تاسیس و پروانه بهره برداری چیست ؟

جواز تاسیس در واقع مجوز تولید در شهرک های صنعتی است که پس از آن می توان یک کارخانه و یا واحد تولیدی احداث کرد و به همین منظور در واقع به نوعی جواز تولید و یا جواز احداث کارخانه محسوب می شود و این در واقع همان مجوزی است که سابقاً به آن موافقت اصولی گفته می شد.

غالباً دیده ام که مراجعین فرق جواز تاسیس و پروانه تولید را نمی دانند و آنها را به جای هم بکار می برند در واقع صدور پروانه تولید جهت واحد های صنعتی تنها پس از ساخت و تکمیل کارخانه و یا آن واحد صورت می گیرد و در واقع پروانه تولید جایگزین جواز تاسیس می شود.

به مجوزی که پیش از راه اندازی یک واحد صنعتی صادر می گردد و نشان دهنده ظرفیت و نوع تولید برای یک محصول می باشد مجوز تاسیس می گویند.به مجوزی که بعد از راه اندازی واحد صنعتی و پیش از اغاز تولید محصول صادر و نشانگر نوع و ظرفیت تولید ایجاد شده برای یک محصول است پروانه بهره برداری نام دارد.

 

اکنون به صورت جداگانه به هر کدام از گزینه میپردازیم.

 

جواز تاسیس چیست؟

مجوزی که اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی به منظور انجام یک فعالیت تولیدی-اقتصادی دریافت می کنند جواز تاسیس گفته می شود.

موضوع و مبحثی که جهت قصد دارید جواز بگیرید بایستی با موضوع شرکت ارتباط داشته باشد.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ جواز تاسیس

الف- شخص حقیقی

۱٫ رونوشت مشخصات شناسایی شناسنامه،کارت ملی،کارت پایان خدمت یا معافیت دائم برای آقایان و … ارائه گردد.
۲٫ آدرس و کد پستی و شماره های تماس محل اقامت دائمی ارائه گردد.
۳٫ از دستگاه های دولتی مرتبط با محصول تولیدی جهت اخذ جواز تاسیس مجوزهای مورد نیاز اخذ گردد.

ب- اشخاص حقوقی

۱٫ رونوشت مشخصات شناسایی مدیر عامل شرکت اعم از شناسنامه، کارت ملی ، کارت پایان خدمت یا معافیت دائم برای آقایان و …ارائه گردد.
۲٫ آگهی تاسیس و آخرین آگهی تغییرات شرکت به همراه آدرس و شماره های تماس محل اقامت دائمی ارائه گردد.
۳٫ رونوشت اساسنامه شرکت جهت اخذ جواز تاسیس ارائه گردد.
۴٫ رونوشت شرکت نامه شرکت جهت اخذ جواز تاسیس ارائه گردد.
۵٫ رونوشت مهر شرکت جهت اخذ جواز تاسیس ارائه گردد.

پروانه بهره برداری چیست؟

به مجوزی که به همه ی واحد های صنعتی که مبادرات لازم به منظور نصی ماشین آلات خط تولید،فراهم نمودن نیوی انسانی مورد نیاز وتولید آزمایشی را انجام داده باشند اعم از اینکه دربردارنده جواز تاسیس و یا ابلاغیه تاسیس باشند و یا نباشند داده می شود پروانه بهره برداری می گویند.

مدارک مورد نیاز جهت درخواست صدور پروانه بهره برداری

۱٫ فرم تقاضا در سامانه بهین یاب کامل گردد.
۲٫ رونوشت کارت ملی مدیر عامل ارائه گردد.
۳٫ رونوشت همه مدارک شرکت جهت اشخاص حقوقی ارائه گردد.
۴٫ در صورت وجود شخصیت های حقوقی رونوشت آگهی تغییرات شرکت ارائه گردد.
۵٫ اسناد مالکیت زمین محل استقرار یا اجاره نامه و اقرار نامه رسمی برای محل های استیجاری ارائه گردد.
۶٫ اعتبار جوازتاسیس ارائه گردد.
۷٫ تصویر پایان کار ساختمانی ارائه گردد.
۸٫ رونوشتی از از قرارداد خرید امتیازهای آب و برق ارائه گردد.
۹٫ اصل و فتوکپی فاکتور خرید ماشین آلات ارائه گردد.
۱۰٫ فاکتور خرید مواد اولیه ارائه گردد.
۱۱٫ فاکتور خرید و اجرای سوله ارائه گردد.
۱۲٫ اطلاعات پرسنل کارخانه از طریق فایل EXCEL ارائه گردد.
۱۳٫ ارائه پاسخ استعلام های مربوطه ارائه گردد.
۱۴٫ رسید پرداخت هزینه صدور پروانه بهره برداری ارائه گردد.
۱۵٫ رسید پرداخت هزینه تمبر بانکی ارائه گردد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
مدارک لازم جهت دریافت کد اقتصادی اشخاص حقوقی

مدارک لازم جهت دریافت کد اقتصادی اشخاص حقوقی

تمامی شرکت ها و اشخاص حقوقی مکلف هستند ظرف مدت دوماه پس از ثبت شرکت و از تاریخ ثبت آن به اداره  دارایی مستقر در محدوده ی فعالیت خود،و آدرس ثبت شده در اداره ثبت شرکت ها مراجعه کنند و نسبت به تشکیل پرونده ی مالیاتی و اخذ کد اقتصادی اقدام کنند. در اینجا به مدارک لازم جهت دریافت کد اقتصادی اشخاص حقوقی خواهیم پرداخت.

کد اقتصادی شماره ای است ۱۲ رقمی که برای اشخاص حقوقی که به تولید کالا و خدمات اشتغال دارند، وضع شده است.

این کد جهت شناسایی شرکت در واحد مالیاتی استفاده می شود.

بر این اساس، مطابق قانون مالیاتی تصویب شده، تمامی شرکت های ثبت شده جهت اخذ گواهی ارزش افزوده و ارائه گزارش های فصلی ملزم به اخذ کد اقتصادی می باشند.

از دیگز مزایای دریافت کد اقتصادی مشارکت در مناقصات و همکاری با بخشو اداره های دولتی معتبر می باشد.

 

اشخاص که ملزم به دریافت کد اقتصادی می باشند :

۱- تمامی اشخاص حقوقی که در زمینه ی تولید، مونتاژ، صادرات و واردات، توزیع کالاها و امور خدماتی فعالیت دارند.
۲-تمامی اشخاص حقیقی که در زمینه تولید، مونتاژ، صادرات و واردات، توزیع کالا و خدمات فعالند.

 

اشخاص که ملزم به دریافت کد اقتصادی نمی باشند :

 

۱- مساجد و تکایا

۲- اشخاص حقیقی که به فعالیت هنری از قبیل فیلمسازی و فعالیت های مرتبط،طراحی، خطاطی، نقاشی، نویسندگی، ترجمه کتاب، گرافیک و ویراستاری اشتغال دارند.

۳- اشخاص حقیقی که به فعالیت تحقیق و یا مشاوره فنی اشتغال دارند.از جمله اعضای هیات علمی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی

۴- اتحادیه های امور صنفی ( به موجب مواد ۴ و ۲۳ قانون نظام صنفی،اتحادیه های مجاز به فعالیت های اقتصادی نمی باشند.)

۵- اشخاص حقیقی که به فعالیت پیمانکاری اشتغال دارند و شرایط مذکور در بند (الف-۲) این دستورالعمل را دارا نمی باشد بشرط آنکه ارزش پیمان و یا مبلغ دریافتی کل پیمان های آن ها در یکسال شمسی از مبلغ پنجاه میلیون ریال بیشتر نباشد.

برای اخذ کد اقتصادی نیاز است ابتدا برای شرکت مورد نظر تشکیل پرونده ی مالیاتی دهید.

اشخاص حقیقی یا حقوقی نامبرده که اقدام به تشکیل پرونده مالیاتی نکنند در برابر ضوابط و قوانین سازمان امور مالیاتی کشور ،علی الراس شناخته می شوند و به پرداخت جریمه های سنگین مالیاتی محکوم خواهند شد.

اشخاص حقیقی باید دارای پروانه ی کسب و کار از مراجع مربوطه بوده و محل فعالیت تجاری داشته باشند و شرایط لازم را برای اخذ کد اقتصادی داشته باشند.

 

قابل به ذکر است که برای اخذ برگه ی کد اقتصادی نیاز است ابتدا برای شرکت مورد نظر تشکیل پرونده ی مالیاتی دهید و سپس کد اقتصادی خود را دریافت کنید.

اشخاص حقیقی یا حقوقی نامبرده که اقدام به تشکیل پرونده مالیاتی ننمایند در برابر ضوابط و قوانین سازمان امور مالیاتی کشور ،علی الراس شناخته می شوند و محکوم به پرداخت جریمه خواهند شد.

مدارک لازم جهت دریافت کد اقتصادی اشخاص حقوقی:

۱- درخواست کتبی شرکت
۲- کپی از تمام صفحات شناسنامه
۳- فیش پرداختی به مبلغ ۱۰۰۰۰ ریال
۴- تنظیم فرم اطلاعات هویتی اشخاص حقوقی
۵-کپی کارت اقتصادی قبلی یا فیش کامپیوتری معتبر
۶-روزنامه ی رسمی که آگهی تأسیس شرکت در آن درج شده باشد.

 

برای مشاهده مدارک لازم جهت دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی اینجا را کلیک کنید.

 

ثبت آروین به صورت ۲۴ ساعته آماده ارائه خدمات و مشاوره رایگان به شما سروران گرامی می باشد.

۰۹۹۰۴۸۰۸۴۵۴

۴۴۹۶۰۳۴۲

۴۴۹۶۰۳۵۲

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
مدارک لازم جهت دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی

مدارک لازم جهت دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی

کلیه شرکت ها و اشخاص حقوقی مکلفند، طی دوماه پس از ثبت شرکت و از تاریخ ثبت آن ، با مراجعه به اداره ی دارایی مستقر در محدوده ی فعالیت خود، نسبت به تشکیل پرونده ی مالیاتی و اخذ کد اقتصادی اقدام نمایند. در اینجا به مدارک لازم جهت دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی خواهیم پرداخت.

کد اقتصادی شماره ای است ۱۲ رقمی که برای اشخاص حقیقی و حقوقی که به تولید کالا و خدمات اشتغال دارند، وضع شده است. این کد جهت شناسایی شرکت در واحد مالیاتی استفاده می شود.

بر این اساس، مطابق قانون مالیاتی تصویب شده، تمامی شرکت های ثبت شده جهت اخذ گواهی ارزش افزوده و ارائه گزارش های فصلی ملزم به اخذ کد اقتصادی می باشند.

اشخاص مکلف به اخذ کد اقتصادی :

۱- تمامی اشخاص حقوقی که در زمینه ی تولید، مونتاژ، صادرات و واردات، توزیع کالاها و امور خدماتی فعالیت دارند.

۲-تمامی اشخاص حقیقی که در زمینه تولید، مونتاژ، صادرات و واردات، توزیع کالا و خدمات فعالند.

اشخاص غیر مکلف به اخذ کد اقتصادی :

۱- مساجد و تکایا

۲- اشخاص حقیقی که به فعالیت هنری از قبیل فیلمسازی و فعالیت های مرتبط،طراحی، خطاطی، نقاشی، نویسندگی، ترجمه کتاب، گرافیک و ویراستاری اشتغال دارند.

۳- اشخاص حقیقی که به فعالیت تحقیق و یا مشاوره فنی اشتغال دارند.از جمله اعضای هیات علمی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی

۴- اتحادیه های امور صنفی ( به موجب مواد ۴ و ۲۳ قانون نظام صنفی،اتحادیه های مجاز به فعالیت های اقتصادی نمی باشند.)

۵- اشخاص حقیقی که به فعالیت پیمانکاری اشتغال دارند و شرایط مذکور در بند (الف-۲) این دستورالعمل را دارا نمی باشد بشرط آنکه ارزش پیمان و یا مبلغ دریافتی کل پیمان های آن ها در یکسال شمسی از مبلغ پنجاه میلیون ریال بیشتر نباشد.

 

برای اخذ کد اقتصادی نیاز است ابتدا برای شرکت مورد نظر تشکیل پرونده ی مالیاتی دهید.

اشخاص حقیقی یا حقوقی نامبرده که اقدام به تشکیل پرونده مالیاتی نکنند در برابر ضوابط و قوانین سازمان امور مالیاتی کشور ،علی الراس شناخته می شوند.

اشخاص حقیقی باید دارای پروانه ی کسب و کار از مراجع مربوطه بوده و محل فعالیت تجاری داشته باشند و شرایط لازم را برای اخذ کد اقتصادی داشته باشند.

همان طور که گفته شد،برای اخذ برگه ی کد اقتصادی نیاز است ابتدا برای شرکت مورد نظر تشکیل پرونده ی مالیاتی داد.

اشخاص حقیقی یا حقوقی نامبرده که اقدام به تشکیل پرونده مالیاتی ننمایند در برابر ضوابط و قوانین سازمان امور مالیاتی کشور ،علی الراس شناخته می شوند.

 

مدارک لازم جهت دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی :

۱- درخواست کتبی شخص.
۲- فتوکپی از تمامی صفحات مدارک شناسایی.
۳-سه قطعه عکس ۲*۳ متقاضی(۳ قطعه)
۴-فتوکپی از پروانه کسب.
۵-تکمیل فرم اطلاعات هویتی اشخاص حقیقی.
۶-کپی کارت اقتصادی قبلی یا فیش کامپیوتری.
۷-پرداخت مبلغ ۱۰۰۰۰ ریال و ارایه فیش پرداختی.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]
تغییرات در اساسنامه شرکت

تغییرات در اساسنامه شرکت

شرکت های تجاری اکثرا برای مدت طولانی تشکیل می شوند و در طی این زمان ممکن است درشرکت تغییراتی ایجاد شود. که در این مقاله به تغییرات در اساسنامه شرکت خواهیم پرداخت.

بیشترین موارد هنگام تنظیم اساسنامه شرکت از روی مواد قانون تنظیم می شود که در صورت تغییر قانون، مواد اساسنامه نیز باید تغییر کند و حتی در صورت تغییر نیافتن قانون برای آنکه شرکت بتواند خود را با تحولات اقتصادی داخل و خارج آن تطبیق دهد باید چهارچوب حقوقی اولیه ای را که برای فعالیت های خود در نظر گرفته است تغییر بدهد که این فقط در صورت تغییر اساسنامه تحقق پیدا می کند.

چهارچوب و ساز و کار اولیه هر شرکتی تحت عنوان اساسنامه شناخته می شود.

اساسنامه توسط موسسین تنظیم و تصویب شده و مدیران شرکت موظف به رعایت تمام مفاد آن می باشند.

اما نکته ای که مطرح می شود این است که آیا امکان تغییر اساسنامه وجود دارد و یا اینکه ضرورتی برای انجام چنین کاری است؟ و همچنین در صورت لزوم، چطور می توان اساسنامه شرکت را تغییر داد.

شرکت ها به دلایل مختلفی ممکن است نیاز به تغییر اساسنامه داشته باشند. به عنوان مثال تحولاتی که در نظام اقتصادی کشور ایجاد میگردد و یا قوانین مختلفی که در کشور دچار تغییر می شوند، عواملی هستند که ممکن است موسسان را ناگزیر به تغییر اساسنامه نمایند.

با نگاهی به قانون تجارت، و با توجه به ماده ۸۳ لایحه اصلاحی این قانون در می یابیم که هرگونه تغییر در هر یک از مفاد اساسنامه از جمله اختیاراتی است که به مجمع عمومی فوق العاده واگذار شده است.

از جمله تغییرات در اساسنامه شرکت که باید مجمع عمومی فوق العاده تشکیل شود :

۱- تغییر و یا الحاق به موضوع شرکت

۲- ورود یا خروج افراد

۳- افزایش یا کاهش سرمایه

۴- تغییر نشانی مرکز اصلی شرکت

۵- تاسیس شعبه برای شرکت

۶- افزایش یا کاهش تعداد اعضای هیئت مدیره

۷- نقل و انتقال سهام در شرکت های سهامی خاص

۸- تصویب و جایگزینی اساسنامه جدید

تغییرات باید در صورتجلسه تنظیم شده و پس از امضای موسسین به اداره ثبت شرکت ها ارسال شده تا با صدور آگهی ، در سوابق شرکت ثبت گردد.

چنانچه موسسین تصمیم به تغییر کل اساسنامه و تصویب و جایگزینی اساسنامه جدید داشته باشند باید اساسنامه جدید را که به تایید مجمع رسیده باشد در دو نسخه به اداره ثبت شرکت ها تحویل داده تا به عنوان اساسنامه جدید تایید شده و جایگزین اساسنامه قبلی گردد.

شرایطی که توسط قانون گذار برای تغییرات در اساسنامه معین شده است به قرار زیر می باشد:

هرگونه تغییرات در اساسنامه اشخاص حقوقی از جمله مواردی است که در صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده می باشد؛ مجمع عمومی فوق العاده می تواند با حضور تمام افراد و یا با حضور اکثریت آنها تشکیل شده و نسبت به تغییرات مورد نظر در اساسنامه تصمیم گیری لازم به عمل آید. لازم به ذکر است چنانچه جلسه مجمع عمومی فوق العاده با حضور اکثریت افراد تشکیل شود بایستی نسبت به رعایت تشریفات قانونی مربوطه اقدام گردد.

این تشریفات شامل چاپ آگهی در روزنامه کثیرالانتشار شرکت و دعوت از کلیه افراد برای شرکت در جلسه مورد نظر می باشد.

 

اختیارات مجمع عمومی

اگر نظریه قراردادی بودن شرکت را بپذیریم، اساسنامه تصویب شده شرکت به خصوص شرکت های سهامی خاص که همه سهامداران اولیه شرکت آن را امضا کرده اند(ماده ۲۰ لایحه قانونی ۱۳۴۷) تغییر پذیر نیست مگر با توافق کلیه سهامداران.

اصل اختیار مطلق مجمع عمومی در ایجاد هر گونه تغییر در مواد اساسنامه با استثنائاتی نیز همراه است.

الف)تغییر در حقوق بعضی از سهامداران

این نوع حقوق،یا مزایایی است که برای سهام ممتاز در نظر گرفته شده است.(تبصره ۲ ماده ۲۴ لایحه قانونی ۱۳۴۷)،یا تغییر در مزایایی است که موسسان به موجب اساسنامه برای خود در نظر گرفته اند.(بند ۷ ماده ۹ لایحه قانونی ۱۳۴۷)، یا اینکه حقوق صاحبان سهام انتفاعی.
حقوق راجع به سهام ممتاز قابل تغییر نیست،مگر با جلب موافقت دارندگان نصف به علاوه این گونه سهام و تصمیم مجمع عمومی صاحبان سهام در مورد تغییر در حقوق این گونه سهام قطعی نخواهد بود،”مگر بعد از آنکه دارندگان این گونه سهام (سهام موسس یا انتفاعی) در جلسه خاصی آن تصمیم را تصویب کنند و برای آنکه تصمیم جلسه خاص مذکور معتبر باشد باید دارندگان لااقل نصف این گونه سهام در جلسه حاضر باشند و اگر در این دعوت این حد نصاب حاصل نشود در دعوت دوم حضور دارندگان اقلاَ یک سوم این گونه سهام کافی خواهد بود.تصمیمات همواره به اکثریت دو سوم آرا معتبر خواهد بود”(ماده ۹۳ لایحه قانونی ۱۳۴۷)

 

ب)تغییرات ممنوع

قانونگذار دو نوع تغییر در اساسنامه را ممنوع کرده است و مجمع عمومی نمی تواند در مورد آن تصمیم بگیرد:ا

۱- فزایش تعهدات سهامداران 

.افزایش تعهدات سهامداران.در قسمت اخیر ماده ۹۴ لایحه قانونی ۱۳۴۷ مقرر شده است:”هیچ اکثریتی بر تعهدات صاحبان سهام بیفزاید”که قاعدتاَ بدین معناست که هیچ مجمع عمومی ای نمی تواند بر تعهدات سهامداران بیفزاید،برای مثال،مجمع اخیر نمی تواند سهامداران را به پرداخت مبالغی اضافه بر آنچه تعهد کرده اند وادار کند یا اینکه شرکت سهامی را به شرکت تضامنی تبدیل کند که در آن همه شرکا مسئولیتی بیش از آورده خود در شرکت دارند.محدود کردن حقوق سهامداران به منزله افزایش تعهدات آنان نیست و بنابراین،مجمع عمومی شرکت سهامی خاص می تواند برای مثال آن قسمت از اساسنامه را که در مورد آزادی انتقال سهام از جانب سهامداران است تغییر دهد و انتقال را منوط به موافقت مدیران شرکت یا مجمع عمومی صاحبان سهام کند(ماده ۴۱ لایحه قانونی ۱۳۴۷)

 

۲- تغییر تابعیت شرکت

تغییر تابعیت شرکت در راستای راه حل قانون تجارت ۱۳۱۱(قسمت اخیر ماده ۷۴)،ماده ۹۴ لایحه قانونی ۱۳۴۷ مقرر کرده است که هیچ مجمع عمومی ای نمی تواند تابعیت شرکت را تغییر بدهد.این ماده بدین معنا نیست که به هیچ وجه نمی توان تابعیت شرکت را تغییر داد بلکه بدین معناست که مجمع عمومی که به اکثریت آرا اتخاذ تصمیم کند،حق چنین کاری را ندارد،ولی هر گاه تمام شرکا به این کار رضایت دهند تغییر تابعیت شرکت بدون اشکال است.

از آنجا که برای تغییر تابعیت شرکت اتفاق را ضروری است،مجمع عمومی ممکن است از اختیار خود در تغییر مرکز اصلی شرکت استفاده کند و این مرکز را تغییر دهد؛با این هدف که به تبعیت از تغییر مرکز اصلی شرکت تابعیت آن هم تغییر کند؛اما چنین ترفندی غیر موثر است و حتی اگر مرکز اصلی شرکت نیز تغییر کند،تابعیت شرکت به سبب ممنوعیتی که قانونگذار مقرر کرده تغییر نخواهد کرد.

ج)تغییراتی که به حقوق فردی سهامداران لطمه وارد می کند.

با وجود آنکه مجمع عمومی در تغییر اساسنامه شرکت اختیار مطلق دارد،نمی تواند تا آنجا پیش رود که به حقوق فردی سهامداران لطمه وارد کند،برای مثال نمی تواند به بهانه کاهش سرمایه تصمیم بگیرد مبلغ بعضی از سهام را به سهامداران مسترد دارد،زیرا این امر به منزله اخراج شریک از شرکت است که ممنوع است.البته،تشخیص این نکته که کدام تصمیم مجمع عمومی به حقوق فردی شرکا لطمه وارد می کند امر دشواری است.دادگاه باید با توجه به اوضاع و احوال حاکم بر هر پرونده تصمیمات مجمع اخیر را ارزیابی کند

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
هزینه و مراحل ثبت برند

هزینه و مراحل ثبت برند چگونه است؟

هزینه و مراحل ثبت برند

برند یا نام تجاری همان نشان و علامتی است که به صورت فارسی یا لاتین در فعالیت های اقتصادی شرکت استفاده می شود؛ با ما همراه باشید تا از هزینه و مراحل ثبت برند آگاهی پیدا کنید.
واژه برند در جامعه ما به محصول یا خدماتی اطلاق می شود که اعتبار و ارزش اجتماعی داشته باشد.
در واقع برند های دلخواه آن هایی هستند که دارای ماهیت و قدرت اجتماعی بالایی بوده و افراد نسبت به آن ها حس مالکیت داشته باشند.
پس یکی از مهمترین وظایف هر شرکت پیدا کردن راه برای جلب توجه و وفاداری مشتری است.
از جمله خصوصیات یک برند معروف می توان به جذابیت ،الهام بخش بودن،تک بودن،تناسب،جایگاه و…… اشاره کرد.
از نظر مصرف کننده خرید از یک برند یعنی: کیفیت بالا ، خطر پذیری کمتر، سپردن مسئولیت به تولید کننده ، وسیله ای نمادین برای اظهار شخصیت
اولین قدم در تجارت اعتماد است و علامت تجاری به وسیله برند سازی به این اعتماد و تعهد شتاب می بخشد.

هدف از ثبت علامت چیست؟

هر برند یا علامت تجاری ار طریق حصول اطمینان از حقوق انحصاری برای شناختن کالا ها و خدمات و یا اجاره دادن به دیگران مبنی بر استفاده از آن در صورت پرداخت مبلغ، صاحب اثر را محافظت می کند.
مدت زمان این حفاظت متفاوت است ولی آرم تجاری قابلیت تمدید شدن نامحدود توسط پرداخت مبلغ مربوطه را دارد.
محافظت آرم تجاری توسط مراجع قانونی که در اکثر نظام ها اجازه متوقف کردن تخلف در این زمینه را دارند تایید می شود.
از دیدگاه وسیع تر ،علائم تجاری با رسمیت بخشیدن و دادن سود اقتصادی به صاحبان آن ها در سطح جهانی سرمایه گذاری کرده و این ابتکار را ترویج می دهد.
حفاظت علائم تجاری همچنین مانع تلاشهای رقبای غیر منصف،مثل متقلبان ،برای استفاده از علائم مشخص به منظور فروش محصولات و ارائه خدمات نامرغوب یا متفاوت می شوند. ابن نظام،آگاهی و امکان سرمایه گذاری جهت تولید و فروش کالا ها و خدمات را در منصفانه ترین شرایط ممکن به مردم می دهد و از این راه تجارت بین المللی را تسهیل می کند.

 

نکات قابل توجه برای انتخاب عنوان برند

برای ثبت علامت مورد نظر انتخاب نام و عنوان مناسب ، گامی موثر در جهت ثبت علامتی مطمئن و فاقد ایراد می باشد.

نکات قابل توجه در انتخاب اسم برند :

۱ – اسامی و علائم مشهور و شناخته شده غیر قابل ثبت هستند.
۲ – اسامی غیر معقول، غیر اسلامی و مخالف با موازین اخلاقی و شئونات اسلامی قابلیت ثبت ندارند.
۳ – صفت ها و اسم هایی که بیان گر توصیف می باشند و یا عام هستند به تنهایی قابل ثبت نیستند.
۴ – استفاده از نام های چند سیلابی و ترکیبی از شانس بالایی برای ثبت بر خوردارند. ( در صورت نبودن عین نام در طبقه کالای درخواستی )
۵ – در صورت عدم ثبت علامت در طبقات مورد درخواست، علامت می تواند یک کلمه و یا ترکیبی از کلمات و اعداد و سمبل، طرح ، رنگ ، شکل و … باشد.
۶ – اسامی خاص و ساختگی شانس بسیار بالایی برای ثبت دارند.
۷ – شباهت نزدیک به ۵۰ درصد با نام های تجاری دیگر امکان ثبت علامت را بسیار ضعیف می کند.
۸ – در طبقاتی مانند لوازم خانگی، مواد غذایی و نوشیدنی ها به دلیل ثبت علائم بسیار، انتخاب اسم بسیار مشکل بوده و محدودیت ایجاد می کند. لذا در انتخاب عنوان یا نام علامت در این نوع از طبقات باید نهایت دقت را جهت انتخاب نام های هوشمندانه و خاص به کار برد.
۹- ثبت علامت به صورت حقوقی ( ایرانی و غیر ایرانی ) و حقیقی ( ایرانی و غیر ایرانی ) قابل انجام بوده، لذا می توان عنوان شرکت را جهت ثبت علامت به کار برد و یا از نام خانوادگی در کنار نامی دیگر جهت ثبت علامت مورد نظر استفاده کرد.
۱۰- عنوان یا نام علامت می تواند فارسی ، لاتین و یا ترکیبی از کلمات و حروف فارسی و لاتین باشد.
۱۱ – اعداد چه به صورت فارسی و چه به صورت لاتین به تنهایی به هیچ وجه امکان ثبت ندارند.

کدام دسته از برند ها ثبت می شوند و چه برند هایی ثبت نمی شوند؟

انتخاب و ثبت علامت تجاری تابع شرایط خاصی است که در قوانین کشورهای مختلف با توجه به عرف جامعه، عفت عمومی، اخلاق حسنه، مصالح کشور و رعایت مسائل مذهبی و اخلاقی محدودیت هایی برای آن پیش بینی شده است.

ثبت علائم و اختراعات زیر به موجب ماده ۵ قانون، ممنوع است :

۱) نشانها
۲) آرم های دولت ایران
۳) پرچم رسمی ایران با علامت مخصوص جمهوری اسلامی
۴) پرچم های منتسب به دولت و کشور ایران و هر پرچم منع شده توسط دولت ایران
۵) علامت تجاری موسسات رسمی مانندهلال احمرو صلیب سرخ ، رجاء ، همراه اول و …
۶) کلمات و یا عباراتی که موهم انتساب به مقامات رسمی ایران باشد از قبیل دولتی و ایران و امثال آن
۷) علائمی که مخل انتظامات عمومی یا منافی عفت باشد.
۸) در صورت تشابه زیاد علامت و برند دو موسسه به طوری که کالا و خدمات دو موسسه از هم قابل تمایز نباشند.
۹) علامت یا نام تجاری که عینا یا به شکلی گمراه کننده مشابه یا ترجمه علامت یا نام تجاری برای همان نوع کالا ، خددمات و طبقه ، اما متعلق به موسسه یا فرد دیگری باشد.
۱۰) عین علامتی که پیش از این به نام شخص یا شرکت دیگری ثبت شده باشد و یا شخص دیگری قبلا تقاضای ثبت داده و تاریخ تقاضای آن فرد مقدم باشد و یا دارای حق تقدم ثبت باشد.
البته در هنگام ثبت برند تان باید تصمیم بگیرید و انتخاب نمایید که برندتان در چه طبقه ای می خواهید ثبت شود.

* واژه های عام:
به عنوان مثال کلمه سازو یا پوشاک به تنهایی قابل ثبت نیستند زیرا این کلمات واژه هایی عام برای کلیه محصولات با این نام هستند.

* واژه های توصیف کننده:
این کلمات به منظور توصیف محصولات و اجناس به کار م روند. مثلا ثبت برند خوشمزه و شیرین برای انواع خوراکی به تنهایی و بدون پسوند، قابل ثبت نخواهد بود.

* علائم گمراه کننده:
به عنوان مثال ثبت علامت تجاری جهت عرضه انواع شیره خرما و انگور با تصویر زنبور عسل مردود خواهد شد. چرا که موجب تصور اشتباه و گمراهی مصرف کنندگان شده و خریداران ممکن است چنین محصولی را با تصور عسل خریداری نمایند.

* علائم خلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه:
به طور کلی کلمات و تصاویر نقض کننده موازین ، هنجارهای اخلاقی ، عرفی و مذهبی جامعه غیر قابل ثبت است.
پرچم، نشان های سلطنتی، علائم رسمی دولتی و نشان کشور و سازمان های بین المللی که نمونه آنها به دفتر بین المللی سازمان جهانی مالکیت معنوی اعلام شده به طور معمول قابل ثبت نیستند مگر اینکه مجوز مراجع صلاحیت دار بین المللی داشته باشند.

علامت تجاری چگونه ثبت می شود؟

برای ثبت یک آرام در دفتر ملی یا منطقه ای در خواست داده می شود که این تقاضا باید شامل فهرستی از کالا ها و خدمات برگزیده آن نشان و بازسازی واضحی از آم با تمام رنگ ها،طرح و نقش های سه بعدی باشد.
این علامت جهت حفاظت شدن تحت عنوان آرم تجاری یا هرگونه علامت دیگر باید واجد شرایط خاصی بوده که علاوه بر معرفی یک محصول مخصوص متمایز از سایر علائم نیز باشد که مصرف کننده فریب داده یا به اشتباه بیندازد یا اینکه به قوانینی و اخلاقیات بی حرمتی کند و بالاخره حقوق داده شده نباید مساوی با حتی مشابه حقوق اعطا شده به صاحب علامت دیگری باشد.

بهتر است بدانبد :

برای ثبت علامت گواهی صادر خواهد شد.
مدت اعتبار ثبت علامت برای هر بار ۱۰ سال است.
برای ثبت چند علامت تجاری باید به تعداد آنها اظهارنامه جداگانه داده شود.
اجازه استفاده از علامت تجاری ثبت شده به دیگران در ایران باید به ثبت برسد.
تغییرات مربوط به نشانی رسمیت نخواهد داشت مگر اینکه به ثبت رسیده باشد.
داشتن علامت تجاری اختیاری است مگر در مواردی که دولت آن را الزامی قرار دهد.
علامت تجاری قابل نقل و انتقال است و باید مطابق مقررات قانون ثبت علائم و اختراعات ایران به ثبت برسد.

برای ثبت برندهای فارسی باید مجوزی دال بر فعالیت مرتبط با آن نام تجاری ارائه گردد و برای ثبت برندهای لاتین علاوه بر داشتن مجوز فعالیت مرتبط نیاز به ارائه کارت بازرگانی می باشد.
برای اینکه برند خود را جهانی یا به اصطلاح ثبت بین المللی کنید، ابتدا باید آن را در کشورمبدا ثبت و سپس از طریق معاهده مادرید آن را به ثبت برسانید تا علاوه بر محافظت از برندتان در ایران در ۸۵ کشورعضو معاهده مادرید از حمایت قانونی برخوردار شوید.

هزینه و مراحل ثبت برند :

۱- استعلام برند
اولین اقدام جهت ثبت برند استعلام برند مورد نظر است،
چرا که اگر عین و یا حتی شبیه برندی را که تصمیم به ثبت آن را دارید،
قبلا در همان طبقه مورد نظر شما ثبت شده باشد، امکان ثبت این برند را نخواهید داشت.

۲- تهیه مدارک
پس از استعلام برند مورد نظر و احراز قابل ثبت بودن آن، اقدام بعدی تهیه مدارک مورد نیاز است
بصورت کامل مدارک مورد نیاز برای ثبت برند برای اشخاص حقیقی و حقوقی را شرح داده ایم.

۳- ثبت اظهارنامه برند
که برای این منظور می توانید از تجربه و تخصص کارشناسان و وکلای ثبت آروین بهره مند شوید
و همچنین می توانید از طریق همین سامانه که در حال حاضر در آن حضور دارید از طریق لینک ثبت آنلاین برند، خودتان به راحتی و با توجه به راهنمایی که در مراحل ثبت اظهارنامه علامت وجود دارد
، بصوت کاملا آنلاین و غیر حضوری برند مورد نیاز خود را ثبت نمایید.

۴- در لیست انتظار بررسی کارشناسان
پس از تکمیل و ارسال اینترنتی اظهارنامه ثبت برند مورد نظر شما، پرونده در نوبت بررسی کارشناسان (۳ کارشناس) و در نهایت رئیس اداره ثبت علائم تجاری قرار می گیرد
و چنانچه ثبت برند مورد نظر شما از نظر همگی این افراد بلامانع تشخیص داده شود،
این موضوع در سامانه به اطلاع شما خواهد رسید.

۵- تشکیل پرونده

پس از تایید کارشناسان و رئیس اداره باید به صورت حضوری به اداره مالکیت معنوی مراجعه کنید و تشکیل پرونده فیزیکی برند مورد نظرتان، را انجام دهید.

۶- اقدامات بعد از تشکیل پرونده 

پس ازتشکیل پرونده وارجاع به کارشناسان سازمان اداره مالکیت صنعتی وضعیت پرونده پس ازحداقل ۴۵روزوحداکثر۱۲۰روزمشخص میشود وحالتها ی زیردراین مرحله رخ می دهد.
تایید پرونده و اطلاعات هیچ نقصی ندارد، مقایرت و مشابهت ندارد و برای صدور آگهی تقاضای ثبت علامت تجاری اقدامات بعدی انجام می شود.
توجه داشته باشید ثبت علامت تجاری نیاز به ۳ آگهی دارد که این مرحله اولین آگهی خواهد بود.

۷- روزنامه رسمی

باید پرداخت هزینه های روزنامه را انجام دهید تا درخواست تایید شده پرونده شما در روزنامه های کثیرالانشار چاپ شود. توجه داشته باشید صدور روزنامه رسمی حدود ۱۰ الی ۱۵ روز کاری زمان خواهد برد.

۸- ۳۰ روز پس از انتشار روزنامه

پس از صدور روزنامه رسمی اول ۳۱ روز زمان برای اعتراضات وجود خواهد داشت تا اگر کسی ادعایی در خصوص علامت تجاری مورد درخواستی شما داشته باشد اعتراض خود را اعلام کند.

۹- انتشار آگهی دوم

اگر۳۰ روز گذشت و هیچ اعتراضی وجودنداشت، در این زمان همه چیز آرومه و خیلی سریع درخواست آگهی دوم را می دهیم. آگهی دوم به معنی داشتن شماره ثبت علامت تجاری است. و تقریبا %۹۰ کار انجام شده است.

۱۰- چاپ روزنامه کثیرالانتشار

آگهی دوم که گرفته شد و مشکلی هم نداشت سریعا برای چاپ در روزنامه رسمی کثیر الانشار اقدام می شود. (تا این مرحله روزنامه رسمی دوم انجام شده است)
۱۰الی ۱۵ روز کاری زمان خواهد برد تا روزنامه رسمی داخل سایت قابل پیگیری و بصورت کامل چاپ شده باشد.
با ارسال روزنامه رسمی دوم از طریق وکیل درخواست آگهی انحصاری ۱۰ ساله ثبت علامت تجاری را به اداره مالکیت صنعتی می دهیم.

 

مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند برای اشخاص حقیقی

۱-تصویر برابر اصل شده شناسنامه و کارت ملی و کدپستی ۱۰رقمی
۲- ارائه پروانه بهره برداری یا مجوز تولید یا پروانه کسب برابر اصل شده یا نامه ایی از واحد یا صنف مربوطه مبنی بر ارائه خدمات جهت اداره ثبت علائم تجاری
۳- امضای وکالتنامه
۴-تصویر علامت تجاری مورد نظر به ابعاد ۸*۸ سانتیمتر به تعداد ۱۵ عدد و توضیح در برگی جداگانه درخصوص علامت و توصیف آن و مستند نام مورد نظر از فرهنگ لغت

۵-کارت بازرگانی بنام شخص دارنده جواز (در صورتیکه علامت مورد نظر لاتین و یا غیر فارسی باشد)

مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند برای اشخاص حقوقی

۱-ارائه پروانه بهره برداری یا مجوز تولید یا پروانه کسب برابر اصل شده
۲- تصویر اولین روزنامه رسمی شرکت (آگهی تاسیس) و روزنامه رسمی آخرین تغییرات هیات مدیره شرکت (دوره آن منقضی نشده باشد.)
۳-تصویر برابر اصل شده شناسنامه و کارت ملی دارندگان حق امضای اوراق بهادار شرکت و کدپستی ۱۰رقمی
۴-کارت بازرگانی برابر اصل شده شناسنامه شخص حقوقی (در صورتیکه علامت مورد نظر لاتین باشد)
۵- تصویر علامت تجاری مورد نظر به ابعاد ۸*۸ سانتیمتر به تعداد ۱۵ عدد و توضیح در خصوص علامت و توصیف
۶- امضای وکالتنامه توسط دارندگان حق امضای مجاز اوراق بهادار و مهر شرکت

 

هزینه ثبت برند چقدر است و شامل چه هزینه هایی می شود ؟

از قابل ثبت بودن برند مورد نظرتان اطمینان خاطر پیدا کردید، ( که ما در ثبت آروین به صورت رایگان آماده خدمات رسانی در زمینه با استعلام برند قبل از ثبت هستیم.) با اطمینان بیشتری و آزمون و خطاهای کمتری نسبت به ثبت برندتان اقدام نمایید.
یکی دیگر از متغیر های هزینه ثبت برند این است که هنگام ثبت برند، آرم و لوگو خود را ثبت می کنید یا نمی خواهید در این مرحله این کار را انجام دهید.

پس کلا هزینه های ثبت با توجه به مواردی مانند قیمت چند نوبت آگهی، هزینه های بررسی، هزینه وکیل و یا اختلاف هزینه ها جهت ثبت در تمام یا بخشی از طبقات مختلف را شامل می شود.

البته همه مورد ذکر شده بالا با فرض بر این است که شما کلیه مدارک لازم برای ثبت برند را نیز آماده داشته باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]