
برند چیست؟
ثبت برند بنابه تعریف انجمن جهانی بازاریابان آمریکا عبارت است از نام ، نشان،عبارت ، طرح یا ترکیبی از اینها که موجب شناسانده شدن کالاها و خدمات یک شرکت در اذهان عموم و متمایز شدن آنها از کالاها و خدمات مشابه می گردد.
بنا به این تعاریف هدف یک برند خوب و مطلوب وادار نمودن بازار هدف به انتخاب ما از میان سایر رقبای حاضر در صحنه نیست ، بلکه متقاعد ساختن مشتریان هدف نسبت به این واقعیت است که تنها ما را ببینند و راه حل مشکل خود را تنها در ما جست و جو کنند.
انواع برند :
- برند فارسی
- برند لاتین
در مقاله های برند فارسی و برند لاتین میتوانید به صورت کامل از شرایط ثبت آن ها اطلاع پیدا کنید.
برند از نظر مصرف کننده یعنی :
۱- منشا یا منبع محصول
۲- واگذاری مسوولیت به تولید کننده محصول
۳- خطرپذیری کمتر
۴- هزینه پرس و جوی کمتر
۵- نشانه کیفیت
۶- معامله یا عهد و پیمان با تولیدکننده محصول
۷- وسیله ای نمادین برای اظهار شخصیت
برای تعیین اهداف برند خود باید به دو سوال مهم پاسخ دهید:
۱- از برند خود چه انتظاری دارید و خواهان ارائه چه خدمتی از سوی آن به نفع شرکت هستید؟
۲- دوست دارید دیگران شما را چگونه بشناسند و در مورد محصولات و خدمات شما چگونه قضاوت کنند؟
علامت تجاری چیست ؟
علامت تجاری به نشانی گفته میشود که میتواند کالاهای تولید شده و یا خدمات ارائه شده به وسیله یک شخص یا یک شرکت را از کالاها یا خدمات سایر رقبا یا اشخاص متمایز نماید.
امروزه همگام با پیشرفت تکنولوژی افراد زیادی قصد ارائه محصولی جدید یا خدماتی متمایز را دارند.
این افراد تصمیم به جذب مخاطبان و مشتریان خود را از راه هایی همانند رسانه های ارتباطی، تبلیغات محیطی و … دارند وکاملا شفاف است که شرط لازم برای ماندگاری در ذهن مخاطبین و مشتریان داشتن یک نام و یا علامت تجاری خاص و منحصر به فرد است.
این نام تجاری و یا علامت تجاری به نوعی معرف اصلی افراد و شرکت های سازنده می باشد.ثبت برند به منظور ایجاد تفاوت میان افراد ، محصولات و خدمات آن ها از یکدیگر به کار می رود و همین امر سبب می شود که رقبا با ارائه خدمات مشابه نمی توانند از اعتبار صاحب برند سوء استفاده کنند و در صورتی که افرادی این عمل را انجام دهند فردی که قبلا برند مورد نظر را ثبت کرده است این اجازه را دارد که با استناد بر گواهی ثبت برند خود به شکایت از شخص مورد نظر بپردازد و مانع ادامه کار وی شود.
بعد از انجام گرفتن مراحل ثبت علامت تجاری، برند ثبت شده بر اساس قانون ثبت علائم تجاری به مالکیت شخص یا شرکت به صورت انحصاری در می آید ، بدین وسیله میتوان از ارائه کالاهای یکسان به وسیله اشخاص ثالث تحت علائم تجاری که عین یا به طریق گمراه کنندهای مشابه علامت تجاری شما هستند جلوگیری بعمل آورد.
باتوجه به اهمیت ثبت برند و علائم تجاری در تعیین میزان موفقیت یک محصول در بازار، اقدام به ثبت علامت تجاری یکی از مهم ترین اقدامات در برندسازی و فعالیت های تجاری می باشد.
فرق برند و علامت تجاری چیست؟
نشان یا علامت تجاری علامتی با رنگ ، شکل، حرف، شعار، آهنگ و تصاویر خاص می باشد.
نام تجاری یا برند همواره میبایست با علامت تجاری همان محصول همخوانی داشته باشد. شخصی که به ثبت برند می پردازد این اطمینان را دارد که شخص دیگری نمی تواند از نام و نشان آن و حتی مشابه آن با یک نوع کالا استفاده نماید.
نشان تجاری تصویری است که یک شرکت یا سازمان از خود یا محصول خود ، آن چنان که هست ارائه می دهد. اما برند به عنوان هویت تجاری محصول شمرده می شود.
از جمله عواملی که در شناخت کامل یک برند موثر هستند می توان به بسته بندی، نوع ارائه محصول، مخاطبان محصول، کیفیت آن، تبلیغات، تجربه ها و … اشاره نمود.
شرایط انتخاب برند
ایجاد تفاوت و تمایز با ثبت برند مناسب : در ثبت برند باید به این نکته توجه کنید که برند شما باید با برند ثبت شده توسط رقبای شما، متفاوت باشد.
ایجاد سیستم مدیریت برند در هنگام ثبت برند : برند شما باید همه ی نیازمندی های حوزه ی مورد نظر را پشتیبانی کند.
ثبت برند با توجه به تغییرات : با توجه با زمان حال به ثبت برند بپردازید و به علاقمندی های جدید مخاطبان و مشتری های خود احترام بگذارید.
ایجاد و ثبت برند به عنوان سرمایه گذاری: این را به خاطر داشته باشید که ثبت برند، هزینه نیست بلکه می تواند برای صاحب برند به منزله یک سرمایه ارزشمند به حساب بیاید.
درگیری با احساس و عواطف مخاطب با ثبت برند مناسب : شما می توانید پیش از ثبت برند به این نکته توجه داشته باشید که احساسات مشتری را به وسیله برند خود تحت تاثیر قرار دهید.
ایجاد کاریزمای برند هنگام ثبت برند : سعی کنید به ارزش هایی که مخاطبانتان به آن ها پایبند هستند توجه کنید.
ایجاد فرهنگ برند با ثبت برند : به تمامی کارمندان خود یاد دهید که ارزش برندتان را بدانند و از آن استفاده کنند و به مشتری های شما گوشزد کنند.
چرا ثبت برند از اهمیت بالایی برخوردارند؟
اهمیت برند در دنیای امروزی بیش از پیش احساس میشود.
برخی از دلایل اهمیت برندها عبارتاند از:
برند کلید رسیدن به سود است ؛ تعداد محصولات در بازارهای امروزی از قبل بیشتر است و انتخاب های زیادی پیش روی مشتریان قرار دارد.
مردم برای خرید محصولاتی که درباره آنها شنیدهاند، به آنها اعتماد دارند که نسبت به دیگر محصولات ارزش بیشتری برای آنها فراهم میآورد، هزینه بیشتری میپردازند.
اگر مشتریان بین محصولات مختلف تفاوت زیادی مشاهده نکنند یا فکر کنند ماهیت یکسانی دارند، به سادگی ارزانترین محصول ارزانترین محصول را میخرند.
این موضوع به کاهش سود منجر میشود که فروشندگان با ایجاد برند از آن اجتناب میکنند.
اقدامات لازم جهت ثبت برند
برای ثبت برند خود می توانید مستقیما به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه کنید.
اما این نکته را در نظر داشته باشید که ممکن است انجام این کار برای شما وقت گیر باشد.لازم به ذکر است که در صورتی که جهت ثبت برند از مشاورین مربوطه کمک نگیرید ممکن است لازم باشد که چندین بار برند خود را تغییر دهید که این امر بسیار زمان گیر و هزینه بر می باشد.
ما در ثبت آروین استعلام برند از سامانه اداره مالکیت صنعتی را به صورت رایگان برای شما عزیزان انجام خواهیم داد.
علائم تجاری ممنوع کدامند؟
(چه برند هایی ثبت می شوند و چه برند هایی ثبت نمی شوند؟)
انتخاب و ثبت علامت تجاری تابع شرایط خاصی است که در قوانین کشورهای مختلف با توجه به عرف جامعه، عفت عمومی، اخلاق حسنه، مصالح کشور و رعایت مسائل مذهبی و اخلاقی محدودیت هایی برای آن پیش بینی شده است. به موجب ماده قانون ۵، ثبت علائم و اختراعات زیر ممنوع است:
علامت هلال احمر، نشان ها ، آرم های دولت ایران
پرچم رسمی ایران با علامت مخصوص جمهوری اسلامی
پرچم های منتسب به دولت و کشور ایران و هر پرچم منع شده توسط دولت ایران
… علامت تجاری موسسات رسمی مانندهلال احمرو صلیب سرخ ، رجاء ، همراه اول و
کلمات و یا عباراتی که موهم انتساب به مقامات رسمی ایران باشد از قبیل دولتی و ایران و امثال آن
علائمی که مخل انتظامات عمومی یا منافی عفت باشد
– واژه های عام: به عنوان مثال کلمه رایانه و یا کتاب به تنهایی قابل ثبت نیستند زیرا این کلمات واژه هایی عام برای کلیه محصولات با این نام هستند.
واژه های توصیف کننده: این کلمات به منظور توصیف محصولات و اجناس به کار م روند. مثلا ثبت برند خوشمزه و شیرین برای انواع خوراکی به تنهایی و بدون پسوند، قابل ثبت نخواهد بود.
علائم گمراه کننده: به عنوان مثال ثبت علامت تجاری جهت عرضه انواع شیره خرما و انگور با تصویر زنبور عسل مردود خواهد شد. چرا که موجب تصور اشتباه و گمراهی مصرف کنندگان شده و خریداران ممکن است چنین محصولی را با تصور عسل خریداری نمایند.
علائم خلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه: به طور کلی کلمات و تصاویر نقض کننده موازین ، هنجارهای اخلاقی ، عرفی و مذهبی جامعه غیر قابل ثبت است.
پرچم، نشان های سلطنتی، علائم رسمی دولتی و نشان کشور و سازمان های بین المللی که نمونه آنها به دفتر بین المللی سازمان جهانی مالکیت معنوی اعلام شده به طور معمول قابل ثبت نیستند مگر اینکه مجوز مراجع صلاحیت دار بین المللی داشته باشند.
همچنین موارد زیر قابل ثبت نخواهد بود :
در صورت تشابه زیاد علامت و برند دو موسسه به طوری که کالا و خدمات دو موسسه از هم قابل تمایز نباشند.
علامت یا نام تجاری که عینا یا به شکلی گمراه کننده مشابه یا ترجمه علامت یا نام تجاری برای همان نوع کالا ، خددمات و طبقه ، اما متعلق به موسسه یا فرد دیگری باشد.
عین علامتی که پیش از این به نام شخص یا شرکت دیگری ثبت شده باشد و یا شخص دیگری قبلا تقاضای ثبت داده و تاریخ تقاضای آن فرد مقدم باشد و یا دارای حق تقدم ثبت باشد.
البته در هنگام ثبت برند تان باید تصمیم بگیرید و انتخاب نمایید که برندتان در چه طبقه ای می خواهید ثبت شود.
اجزای تشکیل دهنده یک برند مطلوب :
برند حاصل جمع هویت یک شرکت است. از نام و لوگوی آن گرفته تا جزء به جزءِ ارتباطات درونی و بیرونی آن با دنیای خارج و هر تجربه ای را که مشتری در رویارویی با آن کسب کند.
وعده برند : شامل شهرت ، تجربه ، نام ،لوگو ، قیمت ، اخبار ، تبلیغات و غیره است
محصولات و خدمات : شامل کیفیت ، کارایی ، وارانتی ، ارزش و غیره است
هزینه ثبت برند چقدر می باشد؟
جهت اطلاع از مراحل و هزینه های ثبت برند با آروین تماس بگیرید تا از ریز خدمات و هزینه های ما آگاه شوید.
۰۹۹۰۴۸۰۸۴۵۴
۴۴۹۶۰۳۴۲-۰۲۱
۴۴۹۶۰۳۵۲-۰۲۱